Nyhed

Cowen kan ikke nedlægge veto for irske landmænd – det er valgflæsk


Den irske premierminister (på irsk kaldet taoiseach) Brian Cowen lovede i sidste uge, at han vil nedlægge veto i EU og WTO imod enhver aftale, der giver dårligere betingelser for de irske landmænd. Herefter besluttede det irske landbrugsråd IFA at anbefale sine medlemmer at stemme ja til Lissabon-traktaten ved folkeafstemningen i morgen.

Medlem af EU-parlamentet for Folkebevægelsen mod EU Søren Søndergaard var overrasket over, og bad Folketingets Europaudvalg spørge regeringen om Cowen kan gøre det. Europaudvalget har givet regeringen svarfrist til i dag, men der er endnu ikke noget svar. Og regeringen vil ikke love, at der kommer et svar i dag.

- De irske vælgere og landmænd fortjener at få kendsgerningerne frem i lyset. Derfor har Folkebevægelsen spurgt en række eksperter på området. De er alle enige om, at det er i strid med EUs gældende traktatgrundlag, at et enkelt medlemsland kan nedlægge udtaler Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen mod EU.

- Billedet er klart: Det er valgflæsk fra den irske premierminister Brian Cowen, der prøver at lokke de irske vælgere og landmænd til at stemme ja til Lissabon-traktaten.

Professor i international økonomi ved Københavns Universitet Søren Kjeldsen-Kragh er en af de eksperter, som Folkebevægelsen har spurgt. Hans svar er krystal klart:
- Det er nonsens at påstå , at det enkelte EU-land eller det enkelte EU-lands regeringsleder kan nedlægge veto i forbindelse med WTO-forhandlinger. Ved internationale handelsforhandlinger, som eksempelvis i WTO, optræder EU som en stat, fordi international handelspolitik er et overnationalt anliggende. EU optræder som en enhed med det mandat, man har fået fra EUs institutioner.

Professor Jesper Jespersen fra Roskilde Universitetscenter forklarer, at hvis der er tale om forhandlinger om varer, så kan et EU-land ikke nedlægge veto. Han henviser til lærebogen “Policy-making in the EU”:


“Article 133 (ex Art. 113 EEC) grants exclusive powers for common commercial policy to the EU. Together with agriculture and competition policy, the common commercial policy (henceforth EU trade policy), was one of the major areas of Community competence granted in the original Treaty of ROme. The treaty provisions set out how member governments should cooperate in reaching common positions on trade. These provide for the Council of Ministers to authorize the European Commission, in concultatiom with the member states, te negotiate trade agreements, which the council then adopts under a qualified majority voting rule.”

Helen Wallace, William Wallace and Mark A. Pollack, Policy-making un the EU, Oxford University Press, 2005 side 379



Se Europaudvalgets spørgsmål - klik her!

Læs også pressemeddelelsen: Har Irland særstatus eller lyver premierministeren om landbrugsstøtten?


Vil du have yderligere oplysninger eller kommentarer, så kontakt:

  • Søren Søndergaard, medlem af EU-parlamentet for Folkebevægelsen mod EU.

    Mobil 40 45 38 49. E-mail: soren@folkebevaegelsen.dk
    Kontoret i Bruxelles: ASP 07F343, Rue Wiertz, 1047 Bruxelles/Brussel, Belgique-België.

    Telefon 00 32 2 284 51 52. Fax 00 32 2 284 91 52.

  • Søren Kjeldsen-Kragh, professor i international økonomi ved Københavns Universitet, telefon 35 33 22 81 (arbejde), 39 64 40 43 (hjemme) og 26 39 39 64 (mobil).
  • Ib Roslund, informationschef for Folkebevægelsen mod EU. Telefon 20 16 65 67 / e-mail: ib@folkebevaegelsen.dk

    Se mere på Folkebevægelsen mod EUs hjemmeside – www.folkebevaegelsen.dk